Najczęściej wyszukiwane:

Instytut Filologii Polskiej i Logopedii

Nauka fonetyki polskiej przez kulturę (KulFon)

Celem projektu jest promocja języka polskiego i kultury polskiej realizowane poprzez prowadzenie wspólnych badań, wymianę doświadczeń i dobrych praktyk oraz kooperacyjne opracowanie materiałów do nauczania wymowy polskiej Ukraińców. W ramach projektu powstaje e-book z ćwiczeniami fonetycznymi, działającymi antyinterferencyjnie, skierowany głównie do dorosłych Ukraińców uczących się języka polskiego jako obcego. Jest on wsparty tekstami polskiej kultury popularnej, aby uatrakcyjnić i uskutecznić proces nauczania. Powstaje zakładka na stronie internetowej w domenie uniwersyteckiej z materiałami do pobrania za darmo. O tym jak pracować z podręcznikiem dowiedzieć się będzie można w trakcie webinarów.

Opublikowano: 04 grudnia 2024
Michalina Biernacka

Głównym zadaniem było przygotowanie materiałów, które zostały podzielone na dwa osobne podręczniki: dla studenta i dla lektora. E-book proponuje więc zarówno trening praktyczny, jak i wsparcie teoretyczne, a nawet logopedyczne. Ćwiczenia opierane są często na tekstach kultury lub też kultury w jakiś sposób dotyczą, co sprawia, że są atrakcyjniejsze i studenci chętnie z nimi pracują. Często wykorzystywane są piosenki, teksty literackie we fragmentach, ale także np. sceny z seriali. Ze względu na nowość naszej koncepcji oraz rozmach publikacji przygotowujemy webinary, których nagranie będzie później udostępnione na stronie projektu. W ich trakcie wyjaśnimy cele, które przyświecały tworzeniu materiałów, a także sposoby korzystania z gotowych materiałów. 

"Nasz projekt jest odpowiedzią na potrzeby lektorów i uczniów. Przygotowaliśmy kompleksową publikację, która może być wsparciem podczas zajęć szczególnie dla grup ukraińskojęzycznych, lecz także innych z kręgu słowiańskiego, a nawet spoza niego. 
Część podręcznika dla lektora ma zapewnić komfort prowadzącym zajęcia, upewnić ich w zakresie wiedzy z zakresu fonetyki współczesnego języka polskiego, a także porównania systemów polskiego i ukraińskiego, m.in. co do przyczyn pojawiania się konkretnych typów błędów. Dodatkowo pojawia się komponent logopedyczny, wyjaśniający np. jak prowadzić rozgrzewki przed ćwiczeniami fonetycznymi czy w jaki sposób wywoływać określone dźwięki mowy u uczniów. 
Część dla studentów to zbiór ogromnej liczby różnorodnych ćwiczeń, zarówno kształcących słuch, jak i wymowę. To pierwsza publikacja, w której pojawia się też wiele ćwiczeń nastawionych na rozwój prozodii języka, a więc intonacji, akcentu czy rytmu. W ramach poszczególnych zagadnień ćwiczenia podzielone zostały na różne sekcje, m.in. treningu podstawowego, zaawansowanego czy gier i zabaw. Każda lekcja mieści się w ramach pewnego tematu, co wpływa na wykorzystywaną w niej leksykę i gramatykę, a niekiedy i pisownię, korelowane z nauką wymowy. Atrakcyjność materiałów zwiększają liczne teksty kultury."

– wyjaśnia kierowniczka projektu, dr Michalina Biernacka. 

 

dr Michalina Biernacka
Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii
Okres realizacji projektu: 2.12.2024-01.12.2025
Projekt finansowany w ramach programu „Promocja języka polskiego” Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (NAWA).

Instytut Filologii Polskiej i Logopedii
Uniwersytetu Łódzkiego

ul. Pomorska 171/173
90-236 Łódź

polonistyka@uni.lodz.pl
tel: 42 665 52 14
 

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR