Praktyka polonistyczna okiem naukowców i dydaktyków
Spotkanie pozwoliło stworzyć przestrzeń do rozmowy o realnych wyzwaniach polonistyki: sposobach pracy z uczniem, nowoczesnych narzędziach dydaktycznych i kierunkach, w jakich zmienia się szkolna edukacja polonistyczna. Uczestnicy mieli okazję wymienić się doświadczeniami i porównać praktyki stosowane w różnych szkołach średnich regionu łódzkiego.
Jako poloniści powinniśmy nie tylko obserwować, ale też chcieć i umieć reagować na zmiany. Szczególną uwagę poświęcimy zjawisku hejtu w języku – zastanowimy się, co należy zrobić, aby język nie był narzędziem przemocy, a także jak możemy rozpoznawać przemoc w kulturze i jak tę przemoc możemy tamować
– zapowiedziała podczas otwarcia seminarium Dyrektor Instytutu Filologii Polskiej i Logopedii UŁ, dr hab. Anna Lenartowicz-Zagrodna, prof. UŁ.
W programie wydarzenia przewidziano aż 6 warsztatów poświęconych różnorodnym zagadnieniom związanym z dydaktyką polonistyczną. Nauczyciele mogli wybrać zajęcia dopasowane do swoich zainteresowań, potrzeb oraz możliwości. Spotkania poświęcone były m.in.: pracy z uczniem z doświadczeniem migracji, kreatywnym formom aktywizacji uczniów, odmiennościom kulturowym w praktyce polonistycznej, nowym językom analizy wiersza, a także technikom i narzędziom prowadzenia zajęć (w formie podcastów lub atrakcyjnych przemówień).
Seminarium otworzył wykład Łukasza Gierka (ORE) pt. „Nie bądź NPC, bądź OG – ukryty przekaz w języku uczniów”. Jednym z najważniejszych punktów spotkania był panel dyskusyjny „Hejt, fake, deepfake, manipulacja językowa – jak sobie z tym radzić?”, w którym paneliści przestrzegli słuchaczy o zagrożeniach, jakie niesie ze sobą kłamstwo w dobie nowych mediów.
Wyjątkowe znaczenie nowoczesnej polonistyki
„Polonistyka ku przyszłości” to seminarium stanowiące odpowiedź na potrzebę środowiska polonistycznego związaną m.in. z regularnymi spotkaniami skupiającymi się na warsztacie i codziennej pracy z uczniem.
Kiedy w ubiegłym roku po raz pierwszy organizowaliśmy seminarium, nie spodziewaliśmy się aż tak dużego odzewu. Było to sygnałem tego, jak ważna jest współpraca środowiska akademickiego ze środowiskiem nauczycieli-polonistów, którym przypada szczególne zadanie kształtowania młodych ludzi […]. Ostatecznie język i literatura to nasza supermoc!
– dodaje Dyrektor IFPiL.
Wydarzenie objęte zostało Honorowym Patronatem Dziekana Wydziału Filologicznego, Marszałka Województwa Łódzkiego, Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza i Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie.
