Najczęściej wyszukiwane:

Instytut Filologii Polskiej i Logopedii

Polonistyka ku przyszłości II – jak nowocześnie nauczać języka polskiego?

21 listopada na Wydziale Filologicznym UŁ odbyło się seminarium „Polonistyka ku przyszłości II”. Wydarzenie adresowane do nauczycieli języka polskiego, śladem poprzedniego roku, miało na celu połączenie szkolnej praktyki z akademicką perspektywą. To druga odsłona projektu organizowanego przez Instytut Filologii Polskiej i Logopedii UŁ oraz Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego.

Opublikowano: 24 listopada 2025

Praktyka polonistyczna okiem naukowców i dydaktyków


Spotkanie pozwoliło stworzyć przestrzeń do rozmowy o realnych wyzwaniach polonistyki: sposobach pracy z uczniem, nowoczesnych narzędziach dydaktycznych i kierunkach, w jakich zmienia się szkolna edukacja polonistyczna. Uczestnicy mieli okazję wymienić się doświadczeniami i porównać praktyki stosowane w różnych szkołach średnich regionu łódzkiego.

Jako poloniści powinniśmy nie tylko obserwować, ale też chcieć i umieć reagować na zmiany. Szczególną uwagę poświęcimy zjawisku hejtu w języku – zastanowimy się, co należy zrobić, aby język nie był narzędziem przemocy, a także jak możemy rozpoznawać przemoc w kulturze i jak tę przemoc możemy tamować

– zapowiedziała podczas otwarcia seminarium Dyrektor Instytutu Filologii Polskiej i Logopedii UŁ, dr hab. Anna Lenartowicz-Zagrodna, prof. UŁ.

W programie wydarzenia przewidziano aż 6 warsztatów poświęconych różnorodnym zagadnieniom związanym z dydaktyką polonistyczną. Nauczyciele mogli wybrać zajęcia dopasowane do swoich zainteresowań, potrzeb oraz możliwości. Spotkania poświęcone były m.in.: pracy z uczniem z doświadczeniem migracji, kreatywnym formom aktywizacji uczniów, odmiennościom kulturowym w praktyce polonistycznej, nowym językom analizy wiersza, a także technikom i narzędziom prowadzenia zajęć (w formie podcastów lub atrakcyjnych przemówień).

Seminarium otworzył wykład Łukasza Gierka (ORE) pt. „Nie bądź NPC, bądź OG – ukryty przekaz w języku uczniów”. Jednym z najważniejszych punktów spotkania był panel dyskusyjny „Hejt, fake, deepfake, manipulacja językowa – jak sobie z tym radzić?”, w którym paneliści przestrzegli słuchaczy o zagrożeniach, jakie niesie ze sobą kłamstwo w dobie nowych mediów.

Wyjątkowe znaczenie nowoczesnej polonistyki


„Polonistyka ku przyszłości” to seminarium stanowiące odpowiedź na potrzebę środowiska polonistycznego związaną m.in. z regularnymi spotkaniami skupiającymi się na warsztacie i codziennej pracy z uczniem.
 

Kiedy w ubiegłym roku po raz pierwszy organizowaliśmy seminarium, nie spodziewaliśmy się aż tak dużego odzewu. Było to sygnałem tego, jak ważna jest współpraca środowiska akademickiego ze środowiskiem nauczycieli-polonistów, którym przypada szczególne zadanie kształtowania młodych ludzi […]. Ostatecznie język i literatura to nasza supermoc!

– dodaje Dyrektor IFPiL.

Wydarzenie objęte zostało Honorowym Patronatem Dziekana Wydziału Filologicznego, Marszałka Województwa Łódzkiego, Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza i Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie.

 

 

Instytut Filologii Polskiej i Logopedii
Uniwersytetu Łódzkiego

ul. Pomorska 171/173
90-236 Łódź

polonistyka@uni.lodz.pl
tel: 42 665 52 14
 

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR