• INSTYTUT
  • LOGOPEDIA MEDIALNA Z LOGOPEDIĄ OGÓLNĄ

O studiach

Celem studiów podyplomowych jest przygotowanie słuchaczy do postępowania terapeutycznego

w pracy pedagogicznej z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami mowy, trudnościami w czytaniu i pisaniu, a także właściwego diagnozowania błędów językowych i przyczyn ich powstawania u osób występujących publicznie – szeroko pojmowanych ludzi mediów, działaczy społecznych i pracowników kultury.

Tak przygotowani absolwenci uzyskają kwalifikacje do wykonywania zawodu logopedy w przedszkolach, szkołach (o różnym profilu i poziomach kształcenia), placówkach opiekuńczo-wychowawczych i poradniach logopedycznych.

PROGRAM:

  • Językoznawcze podstawy logopedii — Kształtowanie się mowy dziecka; Fonetyka i fonologia języka polskiego; Nauka o języku: morfologia, składnia, semantyka;
  • Medyczne podstawy logopedii — Wybrane zagadnienia z anatomii, fizjologii i patologii człowieka; Podstawy ortodoncji; Elementy psychiatrii; Podstawy audiologii; Podstawy foniatrii;
  • Psychopedagogiczne podstawy logopedii — Podstawy psychologii rozwojowej; Neuropsychologia; Elementy pedagogiki specjalnej; Psychoterapia;
  • Teoria i praktyka logopedyczna — Wprowadzenie do logopedii; Diagnoza i terapia zaburzeń mowy (dyslalia); Diagnoza i terapia zaburzeń mowy (jąkanie); Oligofrenologopedia; Surdologopedia; Neurologopedia; Glottologopedia; Tyflologopedia; Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu; Alternatywne sposoby porozumiewania się; Dydaktyka postępowania logopedycznego; Praktyki logopedyczne (120 godzin)
  • Logopedia medialna — Estetyka i ekspresja żywego słowa; Emisja głosu; Stylistyka gatunków tekstów wygłaszanych publicznie; Kreowanie własnego wizerunku; Technika mówienia, Kształcenie dykcji, Warsztaty artystyczne.

Koszty uczestnictwa

9600 zł (2400 zł rata semestralna)


Czas trwania

4 semestry, 630 godzin dydaktycznych, w tym 120 godzin praktyk


Sylwetka kandydata

Studia podyplomowe skierowane są do absolwentów studiów licencjackich i magisterskich, szczególnie osób z przygotowaniem pedagogicznym, o nienagannej wymowie, dobrym słuchu i głosie.

Przyjęcie na studia podyplomowe odbywa się na podstawie rozmowy kwalifikacyjnej.


Dodatkowe informacje

Zajęcia odbywać się będą w trybie zaocznym, średnio 2 razy w miesiącu (w piątek, sobotę i niedzielę). Zajęcia praktyczne przewidziane są w poradniach logopedycznych, szkołach, przedszkolach i w placówkach kultury. Praktyki logopedyczne, zaplanowane w III i IV semestrze, odbywają się w piątki od godzin rannych we wskazanych placówkach.


WYMAGANE DOKUMENTY

  1. Odpis dyplomu ukończenia studiów magisterskich lub licencjackich.
  2. Dokument poświadczający przygotowanie pedagogiczne kandydata, jeśli takie posiada.
  3. CV.
  4. Kwestionariusz osobowy
  5. Wynik badania audiometrycznego słuchu.
"Zgodnie z oceną kliniczną za prawidłowy próg słuchu przyjmowane są wartości w zakresie do 20 dB HL w całym paśmie ocenianych częstotliwości 125 Hz - 8 kHz. Zgodnie z klasyfikacją stopnia niedosłuchu według WHO bardzo małe ubytki słuchu, tj. ubytki w zakresie do 25 dB HL w paśmie częstotliwości mowy, nie mają wpływu na wydolność społeczną narządu słuchu.Dla celów badań profilaktycznych za granicę szeroko rozumianej normy można uznać więc wartości progów słuchu do 25 dB HL w paśmie częstotliwości mowy (tj. 0,5 - 4 kHz)."

Proponujemy następujące formy składania dokumentów:

  1. Pocztą tradycyjną na adres:
    Wydział Filologiczny UŁ Zakład Dialektologii Polskiej i Logopedii ul. Pomorska 171/173 90-236 Łódź
    Z uwagi na bezpieczeństwo prosimy wysyłać kserokopie dokumentów (potwierdzenia za zgodność z oryginałem dokonamy później).
     
  2. Osobiście do specjalnie przygotowanego w tym celu pojemnika.
    Dokumenty rekrutacyjne należy złożyć w specjalnie w tym celu przygotowanym pojemniku w punkcie dyżurnym na parterze, przy bocznym wejściu do budynku Wydziału Filologicznego (ul. Pomorska 171/173).
    Uprzejmie prosimy, by dokumenty zostały zapakowane w kopertę z adnotacją:
    Imię i nazwisko kandydata
    Kierunek studiów podyplomowych
    Zakład Dialektologii Polskiej i Logopedii
     
  3. Osobiście w sekretariacie Zakładu Dialektologii Polskiej i Logopedii (pok. 3.92). W celu umówienia wizyty należy wysłać prośbę drogą mailową na adres: dialektologia@uni.lodz.pl.

Kierownik studiów


Kontakt dla kandydata

mgr Małgorzata Kokot, tel. 42 635-67-57


Dane wydziału i lokalizacja

Wydział Filologiczny UŁ
adres: ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź
telefon: (48 42) 635-67-57
e-mail: dialektologia@uni.lodz.pl


Informacja o przetwarzania danych osobowych dla osób uczestniczących w rekrutacji na studia podyplomowe oraz dla słuchaczy studiów podyplomowych: https://www.bip.uni.lodz.pl/inne/ochrona-danych-osobowych/klauzule-informacyjne

             Nazwa modułu

Liczba godzin

Forma

zaliczenia

ogółem

wykłady

warsztaty

Kształtowanie się mowy dziecka

20

20

-

E

Fonetyka i fonologia języka polskiego

25

15

10

E

Nauka o języku: morfologia składnia, semantyka

20

15

5

E

Podstawy foniatrii

10

5

5

ZO

Estetyka i ekspresja żywego słowa

15

-

15

ZO

Emisja głosu

15

-

15

ZO

Stylistyka gatunków tekstów wygłaszanych publicznie

20

5

15

ZO

Alternatywne sposoby porozumiewania się

15

-

15

ZO

Technika mówienia

10

-

10

ZO

Kreowanie własnego wizerunku

15

-

15

ZO

Wybrane zagadnienia z anatomii, fizjologii i patologii człowieka

20

15

5

E

Podstawy ortodoncji

20

10

10

E

Neurologopedia

15

10

5

ZO

Elementy psychiatrii

10

10

-

ZO

Podstawy audiologii

15

10

5

ZO

Podstawy psychologii rozwojowej

20

15

5

E

Neuropsychologia

15

10

5

ZO

Elementy pedagogiki specjalnej

15

15

-

E

Psychoterapia

15

10

5

ZO

Wprowadzenie do logopedii

15

15

-

ZO

Diagnoza i terapia zaburzeń mowy (dyslalia)

40

30

10

E

Diagnoza i terapia zaburzeń mowy (jąkanie)

20

15

5

E

Glottologopedia

10

-

10

ZO

Oligofrenologopedia

20

15

5

E

Surdologopedia

20

15

5

E

Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu

15

10

5

ZO

Dydaktyka postępowania logopedycznego

25

25

-

ZO

Tyflologopedia

10

-

10

ZO

Kształcenie dykcji

10

-

10

ZO

Warsztaty artystyczne

15

-

15

ZO

Praktyki logopedyczne

120

-

120

ZO

OGÓŁEM

630

290

340

 

REGULAMIN  ORGANIZACJI  I  PRZEBIEGU  PRAKTYK  Z  ZAKRESU  LOGOPEDII  OGÓLNEJ  
DLA  SŁUCHACZY  STUDIÓW PODYPLOMOWYCH  „LOGOPEDIA MEDIALNA Z  LOGOPEDIĄ  OGÓLNĄ”

 
UCZESTNICY PRAKTYK:

Uczestnikami praktyk są słuchacze studiów podyplomowych „Logopedia medialna z logopedią ogólną”, zorganizowanym na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Praktyki obejmują 120 godzin, w tym 30 godzin hospitacji zajęć terapeutycznych.

I. CELE OGÓLNE PRAKTYK:

• zdobycie przez studentów doświadczenia w pracy logopedycznej z dziećmi i dorosłymi
w zakresie:
-  obserwacji i prowadzenia diagnozy logopedycznej,
-  obserwacji i prowadzenia działań profilaktyki logopedycznej,
-  korektywy mowy,
• zweryfikowanie przygotowania teoretycznego do przyszłej pracy zawodowej,
• poznanie organizacji pracy w placówkach zatrudniających logopedów,
• kształtowanie osobowości przyszłych specjalistów – logopedów,
• rozbudzenie i pogłębienie zamiłowania do twórczej pracy logopedycznej oraz wyrobienie  poczucia odpowiedzialności za jej wyniki,
• analizowanie relacji pomiędzy dzieckiem a logopedą w procesie terapeutycznym.

II. UMIEJĘTNOŚCI WYNIKOWE:

Efektem prawidłowo zorganizowanej i odbytej praktyki będą następujące umiejętności studenta:
• analizowanie i interpretacja zajęć prowadzonych przez doświadczonego logopedę oraz notowanie obserwacji tychże zajęć,
• planowanie i prowadzenie różnych form zajęć logopedycznych: diagnostycznych, terapeutycznych oraz profilaktyki logopedycznej,
• podejmowanie współpracy z rodzicami dziecka,
• prowadzenia dokumentacji dotyczącej pracy logopedy.

III. ORGANIZACJA I PRZEBIEG PRAKTYK:

Praktyki odbywają się w III i IV semestrze studiów, w terminach uzgodnionych z opiekunami praktyk. Dokumentację stanowi: skierowanie, regulamin praktyk, dziennik praktyk oraz porozumienie o prowadzeniu praktyk zawarte z Uniwersytetem Łódzkim. Słuchacze odbywają zajęcia wg ustalonego z opiekunem praktyk z danej placówki planu zajęć, który powinien zawierać rozkład obserwowanych oraz samodzielnie prowadzonych zajęć. Studenci powinni w czasie odbywania praktyk obserwować 30 godz. zajęć oraz przeprowadzić 90 godz. zajęć. Zajęcia praktyczne dotyczyć mogą udziału słuchaczy w przygotowaniu zajęć prowadzonych przez logopedę oraz w przygotowaniu pomocy dydaktycznych, narzędzi i materiałów do zajęć grupowych i indywidualnych.
Każdy słuchacz prowadzi w czasie trwania praktyk DZIENNIK PRAKTYK, w którym zapisuje realizację poszczególnych godzin praktyk logopedycznych, oraz w którym umieszcza: 1. Plan swoich zajęć, 2. Scenariusze obserwowanych zajęć, 3. Konspekty zajęć prowadzonych samodzielnie,
4. Własne uwagi i spostrzeżenia.

UWAGA! Na ostatniej stronie Dziennika Praktyk logopeda - opiekun praktyk z danej placówki - wpisuje (i podpisuje) ocenę opisową oraz ocenę w skali 2-5 (2 ocena niedostateczna = niezaliczenie praktyki), na podstawie której słuchacz otrzyma zaliczenie praktyk.

UWAGI KOŃCOWE:

1. Słuchacz zobowiązany jest przygotowywać się pisemnie do prowadzonych przez siebie zajęć i skonsultować tę pracę z logopedą – opiekunem praktyk w danej placówce.
2. Słuchacz, przebywając w placówce, podlega dyscyplinie obowiązującej pracowników danej placówki. Zobowiązany jest do zaopatrzenia się we własnym zakresie w wymagane w placówce środki ochrony osobistej związanej ze zwalczaniem epidemii Covid.
4. Słuchacz w czasie odbywania praktyk w placówkach posiada ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków oraz ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, które zapewnia Organizator studiów.
3. Po zakończeniu praktyk, w ciągu 14 dni, słuchacz zobowiązany jest do dostarczenia kierownictwu Studium dziennika praktyk (wraz z wpisaną oceną) oraz jako załącznik 15 konspektów samodzielnie przeprowadzonych zajęć.
4. Warunkiem zaliczenia praktyk przez uczelnię jest realizacja wymiaru godzin, uzyskanie pozytywnej opinii logopedy - opiekuna praktyk w danej placówce, terminowe złożenie dokumentacji oraz akceptacja dziennika praktyk przez kierownika studiów.