PROPOZYCJA ZAJĘĆ FAKULTATYWNYCH DLA STUDENTÓW KIERUNKÓW LOGOPEDYCZNYCH

Od roku akademickiego 2016/2017 przy Zakładzie Dialektologii Polskiej i Logopedii zostało uruchomione Laboratorium Logopedyczne, które umożliwia studentom III roku kierunku logopedia z audiologią oraz studentom I i II roku kierunku logopedia kształcenie praktycznych umiejętności w zakresie terapii logopedycznej w ramach proponowanych zajęć fakultatywnych. Umożliwią one Studentom obserwowanie sesji terapeutycznych prowadzonych  przez logopedów – pracowników Zakładu DPiL, a także samodzielne prowadzenie zajęć logopedycznych, pod okiem specjalisty zaburzeń mowy.

Osoby zainteresowane udziałem w zajęciach zachęcamy do zapoznania się z Zasadami uczestnictwa studentów w działalności Laboratorium.

UWAGA!

Liczba miejsc ograniczona.

Ostateczna decyzja o przyjęciu na zajęcia fakultatywne należy do kierownika Laboratorium.

Kierownik Laboratorium Logopedycznego
Dr Ewa Gac­ka

1. „Laboratorium Logopedyczne” wchodzi w skład Zakładu Dialektologii Polskiej i Logopedii (dalej: „Laboratorium”) na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego i podlega Kierownikowi tej katedry, który m.in. wyznacza osobę mu podległą, odpowiedzialną za nadzór nad organizacją i funkcjonowaniem „Laboratorium”.

2.1. „Laboratorium” udziela nieodpłatnej pomocy w zakresie diagnozy i terapii zaburzeń mowy (dalej: pomoc logopedyczna).

2.2. Pomoc logopedyczna stanowi jeden z elementów programu dydaktycznego realizowanego przez Katedrę Dialektologii Polskiej i Logopedii oraz udzielana jest w toku zajęć dydaktycznych, przy czym okres ten nie obejmuje sesji egzaminacyjnych oraz wakacji oraz innych dni wolnych od zajęć dydaktycznych, wskazanych w Zarządzeniach Rektora UŁ.

3.1. Pomocy logopedycznej udzielają pracownicy i doktoranci Katedry Dialektologii Polskiej i Logopedii posiadający uprawnienia logopedy bądź logopedzi współpracujący z ww Katedrą w ramach pensum dydaktycznego. Ilość godzin pracy w laboratorium ustala Kierownik Katedry.

3.2. Pomocy tej mogą udzielać także studenci kształceni na studiach prowadzonych przez ww. Katedrę Dialektologii Polskiej i Logopedii wyznaczeni przez osoby, o których mowa
w ust. 1 oraz pod ich nadzorem (dalej: studenci).

3.3. W ramach pomocy logopedycznej realizowane są także zadania dydaktyczne, poprzez obserwację zajęć przez studentów, między innymi z wykorzystaniem lustra weneckiego, co zapewnia dziecku poczucie bezpieczeństwa oraz zapobiega jego dekoncentracji.

3.4 Kompetencje logopedów w ramach udzielanej pomocy nie wykraczają poza zakres określony w § 24 rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

4. W ramach pomocy logopedycznej „Laboratorium” gromadzi i przetwarza dane osobowe związane z m.in. wizerunkiem (nagrania wideo oraz audio z przebiegu wybranych spotkań diagnostyczno-terapeutycznych) oraz dane z przebiegu procesu diagnostyczno-terapeutycznego (wyniki diagnozy logopedycznej, opis prowadzonej terapii, opinie logopedyczne, wyniki badań specjalistycznych). Dane te są gromadzone i przetwarzane przez „Laboratorium” jedynie w celach diagnostyczno-terapeutycznych, dydaktycznych oraz naukowych i „Laboratorium” zobowiązane jest nie wykorzystywać ich w innych celach, w tym zachować ich poufność.

5. „Laboratorium” kwalifikuje do udzielenia pomocy logopedycznej na podstawie zgłoszenia telefonicznego. Zakwalifikowanie do pomocy logopedycznej nie wymagana skierowania lekarskiego. Przedstawiciel ustawowy osoby zakwalifikowanej do pomocy logopedycznej złoży pisemne oświadczenie zawierające zgodę na udzielanie pomocy logopedycznej jego podopiecznemu na warunkach opisanych w niniejszym regulaminie oraz zgodę na przetwarzanie danych osobowych zgromadzonych w ramach pomocy logopedycznej.

6. Pomoc logopedyczna udzielana jest jedynie na terenie „Laboratorium”, które mieści się w budynku Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, ul. Pomorska 171/173 – na 1. piętrze, sala dydaktyczna nr  1.34, w terminach ustalanych każdorazowo w porozumieniu z logopedą.

7.1. Logopeda prowadzi dokumentację obrazującą przebieg postępowania diagnostyczno-terapeutycznego, a na wniosek przedstawiciela ustawowego osoby, której została udzielona pomoc logopedyczna – sporządza  pisemną opinię logopedyczną na temat diagnozy i prowadzonej terapii.

7.2. W ramach pracy laboratorium prowadzona jest następująca dokumentacja:

Indywidualna dokumentacja terapii poszczególnych dzieci.
Rejestr przyjęć określający datę przyjęcia, imię i nazwisko dziecka, pesel dziecka, imię i nazwisko rodzica bądź opiekuna dziecka, czas trwania wizyty, nazwisko logopedy udzielającego pomocy.
Harmonogram określający dni oraz godziny pracy poszczególnych logopedów.
Rejestr wyznaczonych wizyt dzieci określających imię i nazwisko dziecka, datę planowanej wizyty, logopedę, który wizytę ma realizować, nr telefonu do opiekuna prawnego dziecka.

8. Logopedzi i studenci zobowiązani są do dbania o narzędzia diagnostyczne oraz pomoce wykorzystywane przy udzielaniu pomocy logopedycznej.

ZASADY UCZESTNICTWA STUDENTÓW W DZIAŁALNOŚCI  „LABORATORIUM LOGOPEDYCZNEGO”

  1. Zajęcia w ramach „Laboratorium Logopedycznego” (zwanego dalej „Laboratorium”)  przeznaczone są dla studentów III roku kierunku logopedia z audiologią oraz studentów I i II roku kierunku logopedia. Uczestnictwo w „Laboratorium”, wchodzącym w skład Zakładu ¬-Dialektologii Polskiej i Logopedii UŁ, stanowi:
  • dla studentów I stopnia (III rok logopedii z audiologią): formę praktyk
  • dla studentów II stopnia (I i II rok logopedii): formę zajęć fakultatywnych, za które student otrzymuje 7 punktów ECTS (3 pkt w semestrze zimowym i 4 w semestrze letnim).
  1. Udział w Laboratorium zalicza studentom I stopnia 40 godzin praktyki z zakresu dydaktyki śródrocznej, z których będą rozliczani w czerwcu. Przebieg zajęć w ramach Laboratorium studenci dokumentują w dzienniczkach praktyk.
  2. Celem zajęć w ramach „Laboratorium” jest kształtowanie i doskonalenie umiejętności diagnozowania zaburzeń mowy i prowadzenia terapii logopedycznej (przede wszystkim w zakresie zaburzeń wymowy i opóźnień rozwoju mowy o różnej etiologii).
  3. Przewidywana liczba miejsc na zajęciach w grupie wynosi od 4 do 6 osób. Każdy ze studentów zobowiązany jest do zaliczenia 40 godzin dydaktycznych w dwóch semestrach, po 20 godzin w semestrze zimowym i letnim; 30 godzin przeznaczone jest na bezpośrednią pracę z pacjentem, zaś 10 godzin na omówienie/analizę przebiegu sesji terapeutycznych.    
  4. Prawo pierwszeństwa przy wyborze zajęć fakultatywnych mają studenci, którzy otrzymali ocenę bardzo dobrą z przedmiotów: dydaktyka postępowania logopedycznego oraz zaburzenia komunikacji językowej - dyslalia oraz działają aktywnie w Kole Logopedycznym
  5. Podstawą zaliczenia zajęć fakultatywnych jest:
  • obserwacja przebiegu sesji terapeutycznych, prowadzonych przez logopedę/wykładowcę lub przez pozostałych studentów,
  • umiejętność analizowania przebiegu terapii w poszczególnych przypadkach,
  • przeprowadzenie co najmniej 4 sesji terapeutycznych pod kierunkiem logopedy/wykładowcy.
  1. Do przeprowadzenia sesji terapeutycznej student przygotuje się w ramach pracy własnej, na podstawie informacji o rozpoznaniu logopedycznym i etapie procesu terapeutycznego, uzyskanych od logopedy/wykładowcy prowadzącego pacjenta. W ramach przygotowania się do przeprowadzenia sesji terapeutycznych student zobowiązany jest do zapoznania się z odpowiednią  literaturą przedmiotu. Czas na przygotowanie do prowadzenia sesji terapeutycznej wynosi 14 dni. W tym terminie student jest zobowiązany do skonsultowania planu terapii z logopedą/wykładowcą. Najpóźniej 7 dni przed terminem kolejnej terapii student ma obowiązek skonstruować i przesłać/przekazać logopedzie/wykładowcy pierwszą wersję planu danej sesji terapeutycznej. W ostatecznej wersji jest zobowiązany do uwzględnienia poprawek naniesionych przez logopedę/wykładowcę.
  2. Student przeprowadzający samodzielnie sesję terapeutyczną zobowiązany jest do zaplanowania oraz opracowania w ramach pracy własnej odpowiedniego postępowania, np. wyboru koniecznych ćwiczeń usprawniających narządy artykulacyjne, ćwiczeń fonacyjnych, oddechowych, ćwiczeń słuchu fonematycznego, metod wywołania głoski, sposobów stymulowania rozwoju językowego, sposobów usprawnienia zaburzonych funkcji mowy, a także doboru materiału fonetycznego, zaleceń do realizacji w domu – w zależności od potrzeb.
  3. Podstawą oceny przeprowadzonych sesji terapeutycznych jest trafny dobór zastosowanych przez studenta metod/ strategii/ćwiczeń terapeutycznych oraz sposób ich realizacji, w tym sposób nawiązywania kontaktu z pacjentem.
  4. Każdy student ma obowiązek dochować należytej staranności w prowadzeniu terapii przydzielonych mu pacjentów i przestrzegać prawa pacjentów do poufności.
  5. Student nie może udzielić rodzicom pacjenta żadnych zaleceń do realizacji w domu, bez uprzedniej konsultacji z logopedą/wykładowcą.
  6. Na prośbę prowadzącego zajęcia student jest zobowiązany do wykonywania zleconych zadań, związanych z uczestnictwem w Laboratorium oraz prowadzeniem terapii.