ZAPISY NA SEMINARIA MAGISTERSKIE W ROKU AKADEMICKIM 2023/2024

rejestracja rozpocznie się 27.09.2023 o godz. 20:00 i trwać będzie do 03.10.2023 23:59

dr hab. prof. UŁ Katarzyna Jachimowska

Limit miejsc: 9 osób

Doktor habilitowana nauk humanistycznych w dziedzinie językoznawstwa. Jest pracownikiem Zakładu Współczesnego Języka Polskiego w Instytucie Filologii Polskiej i Logopedii UŁ. Posiada tytuł logopedy dyplomowanego, który otrzymała po ukończeniu dwuletnich studiów podyplomowych w zakresie logopedii, organizowanych przez Uniwersytet Warszawski na Wydziale Polonistyki. Promotorem pracy był uznany psycholingwista Józef Porayski-Pomsta. Była koordynatorem warsztatów polskiego języka migowego, prowadzonych w latach 2008-2011 na Uniwersytecie Łódzkim dla studentów polonistyki w ramach współpracy z łódzkim oddziałem Polskiego Związku Głuchych.

Jej dotychczasowe zainteresowania, które znajdują wyraz w prowadzonych przez nią zajęciach oraz publikowanych w kraju i za granicą artykułach, skupiają się głównie wokół lingwistyki tekstu, pragmalingwistyki, socjolingwistyki, nowych mediów, glottodydaktyki (surdoglottodydaktyki). Od kilkunastu lat zajmuje się zagadnieniami logopedycznymi, w tym szczególnie problematyką zaburzeń mowy i komunikacji osób z dysfunkcją słuchu, a także profilaktyką i terapią logopedyczną.

Proponowany zakres tematyczny prac licencjackich:

  1. Profilaktyka logopedyczna.
  2. Badania w logopedii artystycznej.
  3. Niepłynność mówienia u dzieci i dorosłych.
  4. Dysfonie zawodowe i ich profilaktyka.
  5. Edukacja niesłyszących – stan (programy i metody), problemy (język polski jako obcy), sposoby komunikacji/interakcji na lekcjach.
  6. Język migowy jako przedmiot badań, przedmiot nauczania, metoda komunikacji; aspekty kulturowe polskiego języka migowego.
  7. Różne sposoby komunikacji głuchych (SJM, PJM, język polski wspomagany fonogestami).
  8. Kompetencja językowa i komunikacyjna głuchych, w tym genologiczna (błędy językowe – rodzaje, przyczyny i uwarunkowania; sposoby realizacji wzorców gatunkowych). Sprawność językowa i komunikacyjna dzieci niesłyszących i niedosłyszących. Sposoby pokonywania barier komunikacyjnych przez niesłyszących. Rozwój sprawności komunikacyjnych słyszących dzieci niesłyszących rodziców (CODA).
  9. Wybrane aspekty gerontologopedii.
  10. Studium przypadku dziecka:
  • a) dziecka jąkającego się;
  • b) z dyslalią audiogenną;
  • c) z opóźnionym rozwojem mowy;
  • d) z prawidłowym rozwojem sprawności językowej i komunikacyjnej.

 


 

dr Izabela Ejsmunt-Wieczorek

Limit miejsc: 8 osób

Doktor nauk humanistycznych w dziedzinie językoznawstwa. Adiunkt w Zakładzie Dialektologii Polskiej i Logopedii, logopeda, rehabilitant zaburzeń głosu.  Prowadzi zajęcia z dziećmi i młodzieżą z dyslalią oraz z ORM. Jej główne zainteresowania badawcze dotyczą problematyki zaburzeń mowy i komunikacji językowej dzieci i młodzieży, profilaktyki i terapii logopedycznej, zaburzeń głosu, środowiskowych odmian polszczyzny oraz szeroko pojętej kultury słowa.
Proponowana tematyka prac dyplomowych:

  1. Zaburzenia fonetyczno-fonologiczne u dzieci.
  2. Przesiewowe badania logopedyczne u dzieci przedszkolnych i szkolnych.
  3. Profilaktyka logopedyczna.
  4. Kompetencja komunikacyjna dzieci w wieku szkolnym i przedszkolnym.
  5. Dyslalia, ORM – studium przypadku.
  6. Zaburzenia rozwoju mowy i komunikacji u dzieci ze spektrum autyzmu.
  7. Logopedia artystyczna (kultura żywego słowa, estetyka i ekspresja słowna).
  8. Wpływ odmian środowiskowych na kształtowanie się mowy dziecka.
  9. Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu – dysleksja rozwojowa.
  10. Zaburzenia głosu (dysfonie).
  11. Higiena i profilaktyka głosu.

Mile widziane tematy zaproponowane przez studentów.

 


 

dr Renata Gliwa-Patyńska

Limit miejsc: 9 osób

 Doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Zakładzie Dialektologii Polskiej i Logopedii, neurologopeda. Pracownik Poradni Neurologopedycznej przy Uniwersyteckim Szpitalu Klinicznym im. Wojskowej Akademii Medycznej – Centralny Szpital Weteranów. Jej zainteresowania naukowe skupiają się wokół problematyki zaburzeń mowy i komunikacji towarzyszącym chorobom genetycznym i chorobom o podłożu neurodegradacyjnym, a także afazji.

 Tematyka seminarium:

  1. Zaburzenia mowy o podłożu neurodegradacyjnym.
  2. Zaburzenia mowy towarzyszące demencji.
  3. Zaburzenia komunikacji językowej – afazja.
  4. Zaburzenia komunikacji językowej – dyzartria.

 


 

dr Ewelina Zając

Limit miejsc: 8 osób

Doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Zakładzie Dialektologii Polskiej i Logopedii, neurologopeda, terapeuta pedagogiczny, terapeuta metody TMJ, logopeda w przedszkolu i szkole podstawowej. Pracuje z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi.

Jej główne zainteresowania badawcze skupiają się wokół profilaktyki logopedycznej, kompetencji językowo-komunikacyjnych dzieci i młodzieży, przesiewowych badań logopedycznych dzieci w wieku przedszkolnym, techniki mówienia, komunikacji alternatywnej, zaburzeń komunikacji osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Proponowany zakres tematyczny prac dyplomowych:

  1. Rozwój mowy w normie i patologii.
  2. Zaburzenia mowy u dzieci i młodzieży.
  3. Przesiewowe badania logopedyczne.
  4. Diagnoza i terapia logopedyczna osób z zaburzeniami mowy.
  5. Zaburzenia rozwoju mowy i komunikacji dzieci i młodzieży z całościowymi zaburzeniami rozwoju (autyzm, zespół Aspergera), z alkoholowym zespołem płodowym (FAS), z uszkodzeniami układu nerwowego, z zespołami genetycznymi (np. zespół Downa), niepełnosprawnością intelektualną.
  6. Zaburzenia sprawności językowej i komunikacyjnej dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, alalią, specyficznymi zaburzeniami językowymi (SLI).
  7. Zaburzenia komunikacji osób z dysleksją rozwojową.
  8. Zaburzenia komunikacji językowej osób z dyzartrią, afazją, chorobami neurodegeneracyjnymi.
  9. Wykorzystanie komunikacji alternatywnej i wspomagającej w porozumiewaniu się osób niemówiących.
  10. Dysfonie zawodowe i ich profilaktyka.
  11. Technika mówienia i emisja głosu – zagadnienia teoretyczne i praktyczne.
  12. Tematy zaproponowane przez studentów.

prof. dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska

Limit miejsc: 8

Profesor UŁ i UŚ, doktor habilitowana nauk humanistycznych. Jest pracownikiem Zakładu Dialektologii Polskiej i Logopedii Uniwersytetu Łódzkiego, Zakładu Socjolingwistyki i Społecznych Praktyk Komunikowania Uniwersytetu Śląskiego, a także czynnym logopedą. Prawie 30 lat pracowała jako logopeda w Zakładzie Ortodoncji Katedry Stomatologii Wieku Rozwojowego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.

Prowadzi badania dotyczące mowy osób z wadą twarzoczaszki (w tym w ujęciu kognitywnym), z zaburzeniami anatomicznymi narządu żucia, a także z dysfunkcjami czynności prymarnych. Zajmuje się patofonetyką, metodyką diagnozy i terapii dyslalii, jak również mową osób bilingwalnych.

Prowadzi wykłady na studiach licencjackich, magisterskich, podyplomowych i specjalizacyjnych w zakresie neurologopedii w Polsce. Brała udział w pracach Komisji Rozwoju i Zaburzeń Mowy Polskiej Akademii Nauk, a także w pracach grupy ekspertów, którzy opracowali obowiązujący program specjalizacji w neurologopedii. Obecnie jest członkinią zespołu ekspertów (przy CMKP) zajmującego się sprawami specjalizacji w dziedzinie mającej zastosowanie w ochronie zdrowia – neurologopedii. Przez kilka kadencji była aktywną członkinią Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Logopedycznego, a także w jednej – zastępcą przewodniczącego PTL. Jest członkinią komitetów naukowych i rad recenzenckich kilku czasopism naukowych, a także redaktorem naczelnym „Forum logopedycznego”.

 Proponowany zakres tematyczny:

  1. Profilaktyka zaburzeń mowy u dzieci.
  2. Wczesna interwencja logopedyczna u dzieci.
  3. Wczesna interwencja u dorosłych w wieku senioralnym.
  4. Opóźniony rozwój mowy o różnej etiologii.
  5. Logopedia medialna.
  6. Zaburzenia wymowy o różnej etiologii.
  7. Czynności prymarne i ich związki z zaburzeniami wymowy.
  8. Badania przesiewowe od urodzenia.
  9. Narracja i dialog u dzieci i dorosłych z zaburzeniami mowy i bez zaburzeń mowy.
  10. Rozwój mowy w badaniach poprzecznych lub podłużnych, także wybranego aspektu, np. słownika, wymowy, dialogu, narracji itp.
  11. Współpraca logopedy z innymi specjalistami.
  12. Tematyka prac naukowych w logopedii.
  13. Inne tematy proponowane przez Studenta.

 


dr hab. prof. UŁ Tomasz Woźniak

Limit miejsc: 8

Profesor UŁ i UMCS, logopeda i językoznawca, kierownik Zakładu Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, od 2013 roku pracownik na drugim etacie Zakładu Dialektologii Polskiej i Logopedii Uniwersytetu Łódzkiego.

W badaniach naukowych zajmuje się głównie psychogennymi zaburzeniami mowy – jest jednym z  pionierów w dziedzinie badań schizofazji w Polsce. Jako praktykujący logopeda specjalizuje się w diagnozie i terapii osób z zaburzeniami płynności mówienia. Autor standardów postępowania logopedycznego w przypadku jąkania i giełkotu. W zakres jego zainteresowań naukowych wchodzą także: teoria narracji, programy edukacyjne dla logopedów, diagnoza i terapia logopedyczna.

Członek Zarządu Polskiego Towarzystwa Logopedycznego (w latach 2008-2014 Przewodniczący PTL i redaktor naczelny „Logopedii” oraz „Biuletynu Logopedycznego”). Od 2013 do 2016 roku Przewodniczący Komitetu Edukacyjnego International Association of Logopedics and Phoniatrics dla Logopedów.

Tematyka seminarium:

  1. Szeroko pojęta tematyka z zakresu neurologopedii (zaburzenia nabywania i rozwoju mowy, oligofazja, zaburzenia płynności, afazja, dyzartria, demencja, zespoły neurologiczne).
  2. Badania narracji i pamięci tekstu.
  3. Problemy logopedyczne u ludzi z uszkodzonym słuchem.
  4. Edukacja i profilaktyka logopedyczna.
  5. Przesiewowe badania wybranych populacji.
  6. Każdy temat, do realizacji którego student mnie przekona.

 Przykładowe tematy realizowane w ramach seminarium magisterskiego w UŁ

  • Funkcjonowanie językowe w demencji typu alzheimerowskiego
  • Diagnoza i terapia logopedyczna zaburzeń dyzartrycznych u osób starszych
  • Diagnoza i terapia logopedyczna osób z afazją. Studia przypadków
  • Zaburzenia mowy u dzieci pięcio- i sześcioletnich z Przedszkola Miejskiego nr 137 Integracyjnego w Łodzi
  • Zaburzenia głosu u nauczycieli. Wioski logopedyczne
  • Umiejętności narracyjne dzieci z autyzmem
  • Praca logopedy z osobami po wszczepieniu implantów ślimakowych
  • Zaburzenia wymowy i głosu u chórzystów Akademickiego Chóru Politechniki Łódzkiej
  • Zaburzenia żucia i połykania u podopiecznych Domu Pomocy Społecznej w Kaliszu
  • Modyfikacja postaw społecznych wobec osób jąkających się. Wnioski logopedyczne
  • Zaburzenia komunikacji w autyzmie wczesnodziecięcym
  • Problemy logopedyczne dzieci z uszkodzonym słuchem

 


dr hab. prof. UŁ Renata Marciniak-Firadza

Limit miejsc: 7

Profesor UŁ doktor habilitowana nauk humanistycznych w dziedzinie językoznawstwa – dialektolog, logopeda, neurologopeda, oligofrenopedagog. Jest pracownikiem Zakładu Dialektologii Polskiej i Logopedii  w Instytucie Filologii Polskiej i Logopedii UŁ. Prowadzi zajęcia językoznawcze i logopedyczne na studiach I stopnia kierunku logopedia z audiologią (fonologia  i fonetyka języka polskiego, rozwój mowy dziecka, zaburzenia komunikacji językowej – dyzartria) oraz na studiach II stopnia kierunku logopedia (oligofazja, mózgowe porażenie dziecięce).

W kręgu zainteresowań naukowych znajdują się językoznawcze podstawy logopedii, w tym kompetencje słowotwórcze dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.

Pełni funkcję kierownika studiów podyplomowych „Neurologopedia”; opiekuna Studencko-Doktoranckiego Koła Naukowego Logopedycznego. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Logopedycznego i Stowarzyszenia „Usłyszeć ciszę, zrozumieć dziecko z mutyzmem”.

Proponowany zakres tematyczny:

  1. Językowa i komunikacyjna sprawność dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.
  2. Zaburzenia mowy (opracowania monograficzne lub studia przypadków):
  • opóźnienia rozwoju mowy: związane z uszkodzeniem słuchu, w niepełnosprawności intelektualnej, u osób ze spektrum autyzmu;
  • zaburzenia realizacji: w jąkaniu, w dyzartrii, w porażeniach mózgowych, w afazji, w mutyzmie, u osób po laryngektomii.
  1. Zaburzenia komunikacji ustnej i pisemnej w przypadkach dyslalii, dysleksji.
  2. Emisja i higiena głosu (świadomość, profilaktyka, zaburzenia, terapia).
  3. Profilaktyka logopedyczna.
  4. Wczesna interwencja logopedyczna.
  5. Ortoepia, estetyka mowy, kultura żywego słowa.
  6.  Bilingwizm.
  7. Tematy zaproponowane przez studentów.

 


prof. UŁ dr hab. Katarzyna Jachimowska

Limit miejsc: 7

Profesor UŁ doktor habilitowana nauk humanistycznych w dziedzinie językoznawstwa. Jest pracownikiem Zakładu Współczesnego Języka Polskiego w Instytucie Filologii Polskiej i Logopedii UŁ. Posiada tytuł logopedy dyplomowanego, który otrzymała po ukończeniu dwuletnich studiów podyplomowych w zakresie logopedii, organizowanych przez Uniwersytet Warszawski na Wydziale Polonistyki. Promotorem pracy był uznany psycholingwista Józef Porayski-Pomsta. Była koordynatorem warsztatów polskiego języka migowego, prowadzonych w latach 2008-2011 na Uniwersytecie Łódzkim dla studentów polonistyki w ramach współpracy z łódzkim oddziałem Polskiego Związku Głuchych.

Jej dotychczasowe zainteresowania, które znajdują wyraz w prowadzonych przez nią zajęciach oraz publikowanych w kraju i za granicą artykułach, skupiają się głównie wokół lingwistyki tekstu, pragmalingwistyki, socjolingwistyki, nowych mediów, glottodydaktyki (surdoglottodydaktyki). Od kilkunastu lat zajmuje się zagadnieniami logopedycznymi, w tym szczególnie problematyką zaburzeń mowy i komunikacji osób z dysfunkcją słuchu, a także profilaktyką i terapią logopedyczną.

Proponowana tematyka prac magisterskich

  1. Prawidłowy rozwój mowy dziecka w różnych aspektach (kształtowanie się kompetencji językowej dziecka w wieku przedszkolnym/wczesnoszkolnym na poziomie fonologicznym, morfologicznym, składniowym, leksykalnym oraz kompetencji komunikacyjnej na płaszczyźnie dyskursu).
  2. Zaburzenia sprawności językowej i komunikacyjnej dzieci z opóźnionym rozwojem mowy.
  3. Niepłynność mówienia (fizjologiczna, patologiczna) u dzieci i dorosłych.
  4. Higiena i emisja głosu.
  5. Profilaktyka logopedyczna.
  6. Edukacja niesłyszących – stan (programy i metody nauczania języka polskiego), problemy (język polski jako obcy), model nauczania bilingwalnego.
  7. Język migowy jako przedmiot badań, przedmiot nauczania, metoda komunikacji; aspekty kulturowe polskiego języka migowego.
  8. Różne sposoby komunikacji głuchych (SJM, PJM, język polski wspomagany fonogestami, komunikacja totalna).
  9. Kompetencja językowa i komunikacyjna głuchych (błędy językowe – rodzaje, przyczyny; realizacje wzorców gatunkowych; bilingwizm).
  10. Sposoby przełamywania przez niesłyszących barier komunikacyjnych.

 


dr Ewa Gacka

Limit miejsc: 7

Doktor nauk humanistycznych; w latach 1989 – 2009 logopeda w Instytucie Centrum Zdrowia Matki Polki w Łodzi. Wieloletnie doświadczenie w diagnozowaniu i terapii dzieci i młodzieży z różnorodnymi zaburzeniami mowy, a także osób dorosłych leczonych w klinice neurochirurgii ICZMP (pacjenci z afazją i dysartrią). W latach 2009 – 2014 adiunkt na Wydziale Nauk o Wychowaniu UŁ, wykładowca na studiach podyplomowych Logopedia z Emisją Głosu UŁ. Wykładowca na studiach podyplomowych Neurologopedia na Wydziale Filologicznym UŁ.  W ramach współpracy z Sądem Okręgowym w Łodzi biegła sądowa z zakresu logopedii i konsultant z zakresu logopedii w ramach współpracy z Zakładem Medycyny Sądowej AM w Łodzi. Zainteresowania naukowe to przede wszystkim opóźnienia rozwoju mowy o różnej etiologii, wspomaganie rozwoju językowego dzieci o typowym i zaburzonym rozwoju oraz wczesna interwencja logopedyczna

Prace magisterskie oparte o badania własne obejmujące diagnozę i terapię logopedyczną, pacjenta, w ramach studium przypadku.

  1. Diagnoza i terapia logopedyczna dzieci z ORM o różnej etiologii.
  2. Diagnoza i terapia logopedyczna pacjentów za całościowymi zaburzeniami rozwoju (autyzmem, zespołem Aspergera)
  3. Diagnoza i terapia logopedyczna pacjentów z niepełnosprawnością intelektualną (z oligofazją)
  4. Wczesna interwencja logopedyczna (zwłaszcza dzieci o małej urodzeniowej masie ciała np. wcześniaki lub dzieci z wewnątrzmacicznym zahamowaniem rozwoju).
  5. Badania przesiewowe mowy wybranych grup.
  6. Tematy zaproponowane przez Studentów (po uzgodnieniu ze mną).

Wykaz zagadnień na egzamin dyplomowy na kierunku logopedia z audiologią

  1. Przedmiot współczesnej logopedii. Transformacja przedmiotu logopedii.
  2. Mowa w ujęciu S. Grabiasa. Co to są kompetencje oraz sprawności?
  3. Typologia zaburzeń mowy. Przykłady jednostek nozologicznych zaburzeń mowy.
  4. Etapy rozwoju mowy i kluczowe osiągnięcia poszczególnych okresów.
  5. Sposoby stymulacji rozwoju mowy.
  6. Czynniki rozwoju mowy.
  7. Znaczenie języka w poznawaniu rzeczywistości.
  8. Fonetyczna organizacja wypowiedzi ustnych. Koartykulacja – upodobnienia wewnątrz- i międzywyrazowe, rozpodobnienia, epentezy, elizje, substytucje.
  9. Struktura rytmiczna wypowiedzi ustnej (zestroje akcentowe; akcent wyrazowy; akcent zdaniowy; odstępstwa od paroksytonezy).
  10. Rozbieżności między pisownią i wymową w języku polskim.
  11. Różne ujęcia dyslalii w analizie porównawczej.
  12. Ograniczenia koncepcji J. Kani związanej z podziałem na deformacje i substytucje.
  13. Postępowanie logopedyczne w przypadku dyslalii. Istota diagnozy logopedycznej w zaburzeniach realizacji fonemów (elementy diagnozy, jej cele, sposób przeprowadzenia).
  14. Postępowanie logopedyczne w przypadku dyslalii. Istota terapii logopedycznej w zaburzeniach realizacji fonemów (etapy terapii, metody wywołania głosek).
  15. Diagnoza różnicowa jąkania i giełkotu.
  16. Metody terapii jąkania.
  17. Podział afazji wg A.R. Łurii.
  18. Standard diagnozy afazji.
  19. Metody terapii afazji.
  20. Diagnoza logopedyczna zaburzeń mowy u osób z niepełnosprawnością intelektualną.
  21. Terapia logopedyczna zaburzeń mowy u osób z niepełnosprawnością intelektualną.
  22. Dyzartria – przegląd definicji i klasyfikacji.
  23. Diagnoza różnicowa dyzartrii. Dyzartria a inne zaburzenia mowy.
  24. Metody diagnozy i terapii dyzartrii.
  25. Etiologia dyzartrii.
  26. Kryteria diagnozy niepełnosprawności intelektualnej.
  27. Możliwości komunikacyjne osób z niepełnosprawnością intelektualną
  28. Metody wspomagające terapię logopedyczną osób z niepełnosprawnością intelektualną.
  29. Istota komunikacji wspomagającej.
  30. Metody komunikacji alternatywnej.
  31. Opóźniony rozwój mowy (ORM) – znaczenie terminu, rodzaje ORM (NORM, SORM, ORM związany z SLI/DLD), przyczyny ORM.
  32. Diagnoza logopedyczna w przypadkach ORM, jej cele, elementy składowe postępowania diagnostycznego.
  33. Terapia logopedyczna opóźnień rozwoju mowy (ORM) o znanej etiologii lub występujących bez ewidentnej przyczyny (jej istota, zasady postępowania).
  34. Zasady prawidłowej emisji głosu.
  35. Czynniki wywołujące zawodowe schorzenia głosu (dysfonie zawodowe).
  36. Różnica między niespecyficznymi (LD) i specyficznymi (SLD) trudnościami w uczeniu się.
  37. Diagnoza dysleksji – cel i etapy diagnozy, kryteria diagnostyczne, model wczesnego diagnozowania.
  38. Wpływ zaburzeń analizatorów: wzrokowego i słuchowego na proces nabywania przez dziecko umiejętności czytania i pisania.
  39. Ogólne zasady terapii stosowane w dysleksji (w tym metody stosowane w nauce czytania i pisania).
  40. Komunikacja i jej rodzaje. Cechy znaków językowych. Funkcje języka. Budowa języka i podsystemy językowe. Schemat komunikacji interpersonalnej.
  41. Biologiczne i społeczne podstawy zachowań językowych. Produkcja i percepcja mowy. Modele wytwarzania mowy oraz modele percepcji mowy.
  42. Słownik umysłowy (znaczenie słów, metody badania słownika umysłowego, organizacja słownika umysłowego). Proces przetwarzania zdań.
  43. Proces przyswajania języka – metody badań, koncepcje i modele przyswajania języka.
  44. Zróżnicowanie współczesnego języka polskiego. Czynniki różnicujące język. Odmiany współczesnej polszczyzny: odmiany terytorialne (gwary i dialekty, polszczyzna regionalna), język mówiony i pisany, style funkcjonalne, socjolekty.
  45. Kształtowanie się i rozwój mowy dziecka z uszkodzonym słuchem.
  46. Trudności związane z opanowaniem systemu językowego przez dzieci z uszkodzonym słuchem.
  47. Diagnoza i terapia surdologopedyczna – etapy postępowania diagnostycznego oraz etapy i zasady programowania języka u osób z uszkodzonym słuchem.
  48. Wychowanie słuchowe – etapy i zasady pracy.
  49. Metoda audytywno-werbalna w terapii logopedycznej.
  50. Metody, techniki i strategie pracy w rehabilitacji słuchowej i terapii logopedycznej dziecka z uszkodzonym słuchem.
  51. Odbiorcze uszkodzenie słuchu – etiologia, diagnostyka, obraz kliniczny.
  52. Przewodzeniowe uszkodzenie słuchu – etiologia, diagnostyka, obraz kliniczny.
  53. Rodzaje implantów słuchowych, wskazania do poszczególnych typów.
  54. Rodzaje protezowania słuchu, wskazania.
  55. Czynnościowe zaburzenia głosu – podział, obraz kliniczny, podstawowe elementy rehabilitacji.
  56. Dyslalia audiogenna – definicja, przyczyny, obraz kliniczny, postępowanie.
  57. Dysfonia audiogenna – definicja, przyczyny, obraz kliniczny, postępowanie.
  58. Obraz kliniczny oraz diagnostyka audiologiczna przerostu migdałka gardłowego.
  59. Niewydolność podniebienno gardłowa – przyczyny i konsekwencje kliniczne.
  60. Klasyfikacje niedosłuchów, podstawowe metody diagnostyki, różnicowanie.
  61. Demencja – definicja i klasyfikacja, etiologia otępień.
  62. Charakterystyka zaburzeń komunikacji u osób dotkniętych różnymi typami demencji.
  63. Standardy diagnozy i terapii logopedycznej w demencji.

 

Pliki do pobrania

Obowiązującą formę pracy dyplomowej na Wydziale może określać odpowiedni załącznik do Regulaminu studiów; w załączniku mogą zostać określone dodatkowe desygnaty lub przykłady pisemnych opracowań spełniających wymagania pracy dyplomowej. 

W celu zapewnienia jakości prac pisemnych, w Uniwersytecie Łódzkim wprowadzono zarządzeniem Rektora UŁ procedurę antyplagiatową (Zarządzenie nr 130 Rektora UŁ z dnia 14 kwietnia 2021 r. w sprawie: oświadczenia o samodzielnym napisaniu pracy dyplomowej i kończącej studia podyplomowe oraz zapewnienia jakości prac pisemnych w zakresie procedury antyplagiatowej i ich archiwizacji w Uniwersytecie Łódzkim). Procedura ta dotyczy wszystkich prac dyplomowych, które powstały na studiach pierwszego stopnia, drugiego stopnia oraz jednolitych studiach magisterskich, realizowanych w formie stacjonarnej i niestacjonarnej. Może być ona stosowana także w odniesieniu do prac zaliczeniowych lub innych powstających w toku realizacji zajęć. 

Wszystkie prace dyplomowe umieszczane są w Archiwum Prac Dyplomowych (APD), stanowiącym część systemu USOS, co daje kierującemu pracą na każdym etapie przedstawiania przez studenta pracy możliwość jej weryfikacji w systemie antyplagiatowym). 

Od 2019 roku prace dyplomowe w systemie APD UŁ są sprawdzane poprzez system JSA (Jednolity System Antyplagiatowy). Dodatkowym systemem antyplagiatowym, który może być wykorzystywany na UŁ jest system OSA. 

W programach studiów wszystkich kierunków studiów zawarty jest efekt uczenia się z zakresu przestrzegania prawa autorskiego. Realizowany jest on przez obowiązkowe szkolenie z zakresu prawa autorskiego, do którego przystępuje każdy student UŁ w pierwszym semestrze. 

Wobec studenta, co do którego pracy dyplomowej zachodzi podejrzenie popełnienia plagiatu, wszczynana jest procedura dyscyplinarna na wniosek dziekana skierowany do Rektora UŁ. 

Wszystkie prace dyplomowe znajdujące się w APD przekazywane są przez pracowników Centrum Informatyki UŁ do repozytorium pisemnych prac dyplomowych, niezwłocznie po zdaniu egzaminu dyplomowego. 

Przebieg procesu tworzenia pracy dyplomowej z wykorzystaniem APD zawiera załącznik do zarządzenia nr 130 Rektora UŁ z dnia 14 kwietnia 2021 r. w sprawie: oświadczenia o samodzielnym napisaniu pracy dyplomowej i kończącej studia podyplomowe oraz zapewnienia jakości prac pisemnych w zakresie procedury antyplagiatowej i ich archiwizacji w Uniwersytecie Łódzkim. 

Szczegółowe instrukcje znajdują się  TUTAJ

Uchwała Rady Wydziału Filologicznego w sprawie: określenia wymogów dotyczących prac dyplomowych przygotowywanych na Wydziale Filologicznym

(zatwierdzone na posiedzeniu Rady Wydziału Filologicznego UŁ w dniu 27 listopada 2020 r.)

§ 1. Postanowienia ogólne

  1. Student/ka wybiera seminarium licencjackie/magisterskie z oferty przedstawionej w danym roku akademickim przez jednostkę prowadzącą kierunek studiów.
  2. Za zgodą Dziekana i ze względu na swoje zainteresowania badawcze student/ka może przygotowywać pracę dyplomową pod opieką naukową pracownika/cy, który/a w danym roku nie prowadzi seminarium.
  3. Kierujący/ca pracą jest zobowiązany/a do monitorowania na bieżąco procesu powstawania pracy dyplomowej.
  4. Student/ka jest zobowiązany/a do systematycznego przedstawiania kierującemu/cej pracą jej kolejnych fragmentów, co wyklucza możliwość przedłożenia kompletnej pracy bez wcześniejszej weryfikacji postępów w pisaniu pracy przez kierującego/cą pracą.
  5. Temat pracy licencjackiej i magisterskiej zatwierdzany jest przez radę dydaktyczną jednostki odpowiedzialnej za dany kierunek studiów nie później niż do końca piątego semestru studiów licencjackich oraz nie później niż do końca drugiego semestru studiów magisterskich. Warunkiem zatwierdzenia tematu pracy licencjackiej/magisterskiej jest jego zgodność z dyscyplinami, do których został przypisany kierunek oraz kierunkowymi efektami uczenia się. Ewentualne zmiany tematu pracy zatwierdza rada dydaktyczna jednostki.
  6. Student/ka ostatniego semestru może uzyskać zaliczenie z seminarium licencjackiego/magisterskiego po zaliczeniu wszystkich obowiązkowych przedmiotów i praktyk w toku studiów oraz po złożeniu pracy i zaakceptowaniu jej przez kierującego/cą pracą.
  7. W przypadku naruszenia cudzych praw autorskich, sfałszowania badań naukowych lub ich wyników student/ka na wniosek dziekana podlega postępowaniu dyscyplinarnemu na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
  8. Wraz z pracą dyplomową student/ka zobowiązany/a jest do złożenia oświadczenia o samodzielnym przygotowaniu pracy licencjackiej /magisterskiej.
  9. Obieg pracy dyplomowej odbywa się w systemie APD.
  10. Rada dydaktyczna jednostki może dodatkowo przyjąć rozwiązania szczegółowe, które odpowiadają charakterystyce danego kierunku studiów.

§ 2. Forma pracy dyplomowej

I. Praca dyplomowa na studiach I stopnia (licencjackich)

  1. Pisemna praca dyplomowa (licencjacka)
  • Student/ka przygotowujący/a pisemną pracę licencjacką powinien/powinna wykazać się podstawową wiedzą i umiejętnościami zgodnymi z efektami uczenia się określonymi dla danego kierunku.
  • Treść pracy licencjackiej nie może pokrywać się z zadaniami ocenianymi w ramach innych przedmiotów w programie studiów.
  • Temat pracy licencjackiej uzgadniany jest z kierującym/cą pracą na podstawie przedstawionego konspektu pracy i zatwierdzany przez radę naukową jednostki prowadzącej kierunek studiów.
  • Pisemna praca licencjacka powinna odpowiadać podstawowym normom tekstu naukowego pod względem kompozycji, powinna być napisana językiem poprawnym, uwzględniać najważniejszą literaturę fachową i podstawową terminologię specjalistyczną oraz aparat naukowy (przypisy, bibliografię).
  • Pisemna praca licencjacka powinna zawierać następujące elementy:
  • strona tytułowa (imię i nazwisko studenta, numer albumu, tytuł pracy w języku polskim i angielskim lub – w przypadku prac neofilologicznych – w języku, który jest przedmiotem studiów i języku polskim, nazwa jednostki, w której powstała praca oraz imię i nazwisko kierującego/cej pracą),
  • spis treści,
  • wstęp – wyjaśnienie tematu i celu pracy, omówienie najważniejszych aspektów stanu badań i wskazanie zastosowanej metody,
  • część merytoryczna z podziałem na rozdziały,
  • zakończenie – wnioski i konkluzje końcowe,
  • aneks (alternatywnie),
  • bibliografia,
  • streszczenie i słowa kluczowe w języku polskim, o ile praca została napisana w języku obcym lub w języku angielskim, o ile praca została napisana w języku polskim.
  • Pisemna praca licencjacka powinna mieć objętość ok. 25 – 40 stron (45 000 – 72 000 znaków bez spacji).
  • Pisemna praca licencjacka powinna zostać opracowana pod względem edytorskim zgodnie z wymogami określonymi dla poszczególnych kierunków.
  • Pisemna praca licencjacka na kierunkach neofilologicznych powinna być pisana w języku obcym, chyba że specyfika kierunku dopuszcza pisanie pracy w języku polskim. Studenci/tki kierunków neofilologicznych powinni/ny wykazać się znajomością języka obcego na poziomie B2+. W przypadku kierunków dwujęzycznych student może wybrać każdy ze studiowanych języków, pod warunkiem, że opanował go na poziomie min. B2+.
  • Pisemnej oceny pracy licencjackiej w systemie APD, zgodnie z wzorem formularza, dokonuje kierujący/ca pracą i recenzent/ka.
  1. Praca licencjacka przygotowywana metodą projektu
  • Student/ka przygotowujący/a pracę dyplomową metodą projektu (dalej: projekt licencjacki) powinien/powinna wykazać się zdolnością rozwiązywania zadań praktycznych oraz podstawową umiejętnością ich naukowego opisu z uwzględnieniem najważniejszej fachowej literatury oraz metodologii. Studenci/tki filologii obcych powinni/ny wykazać się znajomością języka obcego na poziomie B2+.
  • Projekt licencjacki może być przygotowywany przez zespół studentów/ek, jednak zadania każdego wykonawcy powinny być wyraźnie określone, gdyż podlegają oddzielnej ocenie.
  • Celem projektu dyplomowego powinno być opracowanie (rozwiązanie, opisanie, objaśnienie) konkretnego problemu (tematu, zagadnienia), którym może być np. redakcja haseł encyklopedycznych, stworzenie katalogu bibliotecznego lub komputerowej bazy danych, przygotowanie wystawy, dokonanie przekładu tekstu literackiego (naukowego) z komentarzem krytycznym, krytyczna edycja tekstu literackiego (naukowego), przygotowanie antologii tekstów literackich (naukowych) z komentarzem krytycznym/historycznym, przeprowadzenie wywiadu, napisanie reportażu, przygotowanie audycji radiowej, opracowanie dokumentacji repertuaru teatralnego, opracowanie cyklu lekcji na konkretny temat, przygotowanie (audio)przewodnika (np. literackiego, kulturowego), opracowanie cyklu felietonowego lub cyklu komentatorskiego, opracowanie dokumentacji wybranego zagadnienia, przygotowanie programu terapii logopedycznej osoby z zaburzeniami mowy na podstawie diagnozy, przygotowanie przesiewowych badań logopedycznych i ich analiza, opracowanie programu stymulacji logopedycznej na podstawie analizy wypowiedzi pacjenta, opracowanie glosariusza terminologicznego, słownika tematycznego, tłumaczenia z języka obcego na polski lub vice versa wraz z omówieniem procesu tłumaczenia, kompendium informacyjnego/kompendium wiedzy z obszaru językowo-kulturowego filologii.
  • Temat projektu licencjackiego powinien być oryginalny i nie może pokrywać się z zadaniami ocenianymi w ramach innych przedmiotów w programie studiów.
  • Temat projektu licencjackiego uzgadniany jest z kierującym/cą pracą na podstawie przedstawionego planu projektu i zatwierdzany przez radę naukową jednostki prowadzącej kierunek studiów.
  • Plan projektu licencjackiego powinien uwzględniać:
  • temat i cel projektu,
  • charakterystykę działań praktycznych,
  • charakterystykę metody badawczej,
  • opis sposobu wykonania projektu (rozwiązania problemu),
  • opis poszczególnych zadań, fazy realizacji projektu, przewidywane terminy,
  • wykaz literatury fachowej i źródeł.
  • Projekt licencjacki powinien składać się z dwóch części:
  1. prezentacji efektów działań praktycznych lub ich dokumentacji (np. wystawa, przekład, reportaż, dokumentacja fotograficzna), która może mieć także charakter pokazu publicznego;
  2. części opisowo-krytycznej o objętości 8 – 15 stron (14 400 – 27 000 znaków bez spacji)
  • obejmującej charakterystykę podjętych działań i zastosowanej metody badawczej,
  • napisanej językiem poprawnym, z uwzględnieniem podstawowej terminologii fachowej,
  • przygotowanej w oparciu o najważniejszą literaturę specjalistyczną,
  • uwzględniającej aparat naukowy (przypisy, bibliografia),
  • opracowanej pod względem edytorskim zgodnie z wymogami określonymi dla poszczególnych kierunków studiów,
  • zawierającej streszczenie i słowa kluczowe w języku polskim, o ile praca została napisana w języku obcym lub w języku angielskim, o ile praca została napisana w języku polskim.
  • W przypadku przygotowywania projektu przez zespół studentów/ek każdy/a z nich przygotowuje oddzielnie część opisową projektu, odnoszącą się do zadania wykonywanego przez daną osobę.
  • Ocena projektu licencjackiego obejmuje zarówno efekt działań praktycznych, jak i części opisowej. Pisemnej oceny projektu licencjackiego w systemie APD, zgodnie z wzorem formularza, dokonuje kierujący/ca pracą i recenzent/ka.
  • Ocena projektu powinna uwzględniać następujące kryteria: nowatorstwo, oryginalność, zgodność osiągniętych efektów z zakładanymi celami, zasadność przyjętej metody, spójność działań praktycznych i części opisowej oraz – w uzasadnionych przypadkach – sposób prezentacji projektu.

II. Praca dyplomowa na studiach drugiego stopnia (magisterskich)

  1. Pisemna praca dyplomowa (magisterska)
  • Student/ka przygotowujący/a pracę magisterską powinien/powinna wykazać się zaawansowaną wiedzą i umiejętnościami zgodnymi z efektami uczenia się określonymi dla danego kierunku studiów.
  • Treść pracy magisterskiej nie może pokrywać się z zadaniami ocenianymi w ramach innych przedmiotów w programie studiów ani z tematem pisanej na studiach I stopnia pracy licencjackiej.
  • Temat pracy magisterskiej uzgadniany jest z kierującym/cą pracą na podstawie przedstawionego konspektu pracy i zatwierdzany przez radę naukową jednostki prowadzącej kierunek studiów.
  • Praca magisterska powinna odpowiadać normom tekstu naukowego, powinna być napisana stylem naukowym, uwzględniać literaturę fachową, specjalistyczną terminologię oraz aparat naukowy (przypisy, bibliografię).
  • Praca magisterska powinna zawierać następujące elementy:
  • strona tytułowa (imię i nazwisko studenta, numer albumu, tytuł pracy w języku polskim i angielskim lub – w przypadku prac pisanych na kierunkach neofilologicznych – w języku będącym przedmiotem studiów oraz w języku polskim, nazwę jednostki, w której powstała praca oraz imię i nazwisko kierującego/cej pracą),
  • spis treści,
  • wstęp – wyjaśnienie tematu i celu pracy, omówienie stanu badań i wskazanie zastosowanej metodologii,
  • część merytoryczna z podziałem na rozdziały,
  • zakończenie – wnioski i konkluzje końcowe,
  • aneks (alternatywnie),
  • bibliografia,
  • streszczenie i słowa kluczowe w języku angielskim, jeśli praca została napisana w języku polskim lub w języku polskim, jeśli praca została napisana w języku obcym.
  • Pisemna praca magisterska powinna mieć objętość 60 – 100 stron (108 000 – 180 000 znaków bez spacji).
  • Prace magisterskie na kierunkach neofilologicznych powinny być pisane w języku, który jest przedmiotem studiów, chyba że specyfika kierunku dopuszcza pisanie pracy w języku polskim. Studenci/tki kierunków neofilologicznych powinni/ny wykazać się znajomością języka obcego na poziomie C1. W przypadku kierunków dwujęzycznych student/ka może wybrać jeden ze studiowanych języków, pod warunkiem, że opanował go na poziomie min. C1.
  • Praca magisterska powinna zostać opracowana pod względem edytorskim zgodnie z wymogami określonymi dla poszczególnych kierunków studiów.
  • Pisemnej oceny pracy magisterskiej w systemie APD, zgodnie z wzorem formularza, dokonuje kierujący/ca pracą i recenzent/ka.

§ 3. Egzamin dyplomowy

1. Egzamin dyplomowy na studiach licencjackich

  1. Wykaz zagadnień egzaminacyjnych egzaminu licencjackiego określają kierownicy/kierowniczki jednostek prowadzących poszczególne kierunki studiów.
  2. Wykaz zagadnień egzaminacyjnych dla studiów licencjackich powinien zawierać min. 20 tematów zatwierdzonych przez radę jednostki, udostępnionych studentom/kom na początku roku akademickiego, na który przypada egzamin dyplomowy dla danego cyklu kształcenia.
  3. Kierujący/ca pracą zgłasza drogą mailową do dziekanatu skład komisji egzaminacyjnej przynajmniej 10 dni przed terminem planowanego egzaminu.
  4. Podczas egzaminu licencjackiego student/ka otrzymuje trzy pytania: pytanie z wykazu zagadnień opracowanych dla danego kierunku, pytanie związane z problematyką przedstawianą podczas seminarium oraz pytanie związane z tematyką pracy.
  5. W przypadku pracy przygotowywanej metodą projektową trzecie pytanie związane jest z realizacją projektu.
  6. Egzamin licencjacki nie powinien trwać krócej niż 20 min.
  7. Egzamin licencjacki może się odbywać w trybie zdalnym zgodnie z odpowiednim zarządzeniem Rektora.

2. Egzamin dyplomowy na studiach magisterskich

  1. Kierujący/ca pracą zgłasza drogą mailową do dziekanatu skład komisji egzaminacyjnej przynajmniej 10 dni przed terminem planowanego egzaminu.
  2. Oprócz przedstawienia pisemnej pracy magisterskiej, student zdaje egzamin, który polega na odpowiedzi na jedno pytanie bezpośrednio związane z tematyką bądź metodologią pracy oraz dwa pytania dotyczące poszerzonej problematyki związanej z pracą magisterską. Egzamin magisterski powinien trwać 30 – 40 min.
  3. Egzamin magisterski może się odbywać w trybie zdalnym zgodnie z odpowiednim zarządzeniem Rektora.

 

Pliki do pobrania

Instrukcja do pobrania