FILOLOGIA POLSKA
OFERTA SEMINARIÓW LICENCJACKICH DLA STUDENTÓW II ROKU STUDIÓW
I STOPNIA W ROKU AKADEMICKIM 2023/2024
REJESTRACJA W USOS W TERMINIE
08.01.2024 (GODZ.19:00) - 14.01.2024 (GODZ. 23:59)
WSZYSTKIE SEMINARIA ODBYWAJĄ SIĘ WE WTORKI W GODZ. 10.00-11.30
SEMINARIA LITERATUROZNAWCZE:
prof. dr hab. Maciej Szargot
Proponowane treści:
1) polska literatura dla dzieci i młodzieży XIX-XXI wieku
2) fantastyka, cudowność, pseudofantastyka, surrealizm
Sposób zaliczenia:
Przedstawienie i ocena planu pracy i bibliografii
dr hab. Maria Berkan-Jabłońska, prof. UŁ
Tematyka prac licencjackich przewidzianych na moim seminarium może dotyczyć m.in.:
- literatury dziewiętnastowiecznej, ze szczególnym uwzględnieniem krajowego piśmiennictwa okresu międzypowstaniowego. Mile widziane są prace dotyczące ówczesnej prozy, epistolografii, prasy dziewiętnastowiecznej, twórczości kobiet, opracowania materiałów archiwalnych i rękopiśmiennych. Chętnie jako przedmiot studenckich badań przyjmuję zagadnienia związane z autorami lub dziełami współcześnie słabo rozpoznawalnymi oraz wybranymi zjawiskami życia literackiego i społeczno-obyczajowego XIX w.,
- analiz komparatystycznych w zakresie badań nad XIX wiekiem (np. porównania konkretnych motywów, postaw światopoglądowych czy rozwiązań formalnych podejmowanych w literaturze zachodnioeuropejskiej i polskiej),
- recepcji tradycji romantycznej w latach późniejszych (także w wieku XX-XXI),
- nurtów kultury popularnej XIX w. i społecznego odbioru literatury (np. w zakresie literatury dla dzieci i młodzieży, hagiografii, prozy sensacyjnej, romansu).
Akceptuję również własne propozycje badawcze studentów, zgodne z ich zainteresowaniami, jednak pozostające w związku z szeroko pojętą formułą dziewiętnastowieczności.
dr hab. Michał Kuran, prof. UŁ
Pod moim kierunkiem można pisać prace o charakterze edytorskim, polegające na opracowaniu wybranego wspólnie utworu literackiego — zgodnie z profilem naukowym Zakładu. Edycja składa się ze wstępu historycznoliterackiego, transkrypcji tekstu, komentarza rzeczowego i słownika.
Prowadzę także prace interpretacyjne z zakresu literatury dawnej i jej recepcji w okresach późniejszych, jak też na temat recepcji literatury antycznej w staropolszczyźnie. Prace mogą dotyczyć prozy i poezji lub stanowić próbę analizy wybranego zjawiska czy motywu.
W sferze zainteresowania może znaleźć się problematyka gatunku literackiego, postaci–bohatera, struktury tekstu, jak również funkcja retoryki, konstrukcja świata przedstawionego.
Propozycje zagadnień sytuują się w kręgu różnych form literatury okolicznościowej, pamiętnikarstwa, epiki bohaterskiej i romansowej, powieści, twórczości sowizdrzalskiej, emblematyki, kaznodziejstwa.
Prace mogą dotyczyć literatury jako świadectwa kultury i obyczajowości epoki, związków historii i literatury, magnackiego i mieszczańskiego mecenatu artystycznego, parenetyki (żywotopisarstwo), związków literatury z Biblią (parafrazy biblijne, mesjady), obecności wątków mitologicznych w literaturze, aspektów wizualnych i topiki, alegoryczności wypowiedzi, związków literatury dawnej z innymi sztukami zwłaszcza z muzyką i plastyką, architekturą, jak też powiązań literatury z filozofią (np. neostoicką, neoepikurejską, neoplatońską), historią, geografią i medycyną.
dr Magdalena Kuran
Prace, które powstawać będę na prowadzonym przeze mnie seminarium, dotyczyć będą tekstów od średniowiecza po oświecenie. Możliwe jest także podjęcie zagadnień tradycji staropolskiej w epokach późniejszych (od romantyzmu po literaturę najnowszą).
Prace mogą skupiać się na jednym autorze bądź jednym dziele. Mogą mieć też charakter przeglądowy, dotyczyć więc jakiegoś zagadnienia czy motywu w różnych dziełach, u różnych autorów bądź w różnych epokach. Jeśli ktoś chciałby eksplorować rewiry zupełnie niezbadane będzie mógł wziąć na warsztat tekst/y dotąd nie poddane badawczemu oglądowi. Dysponuję zdjęciami rękopisów z XVII i XVIII wieku przez nikogo nie opisanych. Jeśli ktoś chciałby się zmierzyć z takim tekstem, chętnie udostępnię go do opracowania.
Temat pracy może być przez Państwa zaproponowany lub wypracowany wspólnie podczas spotkań seminaryjnych. Poszukiwanie tematu może być związane z waszymi szczególnymi zainteresowaniami (np. pasjonat jeździectwa może zająć się obrazem konia w literaturze staropolskiej, a ktoś interesujący się ziołami może opisać staropolskie poradniki zielarskie bądź zająć się metaforycznym znaczeniem jakiegoś zioła np. w poezji miłosnej). Poszukiwać możecie w obrębie każdego rodzaju literackiego. Jeśli ktoś szczególnie interesuje się np. dramatem, skupi się na tej formie rodzajowej.
W pierwszym semestrze przyjrzymy się przykładowym pracom licencjackim i je omówimy, zapoznamy się ze wskazówkami metodycznymi i technicznymi obowiązującymi przy pisaniu pracy. Równolegle wypracowywane i dyskutowane będą tematy przyszłych prac. Zapoznawać się też Państwo będziecie z literaturą przedmiotu, doskonalić umiejętności wyszukiwania i korzystania z niej. Pierwszy semestr zakończy się wybraniem tematu pracy, sporządzeniem jej planu i wstępnym rozpoznaniem bibliografii.
Przykładowe tematy prac, napisanych pod moim kierunkiem: Metafora i jej rola w portretowaniu postaci w Źwierzyńcu Mikołaja Reja; Bolesław Szczodry widziany oczami Anonima Galla i Mistrza Wincentego zwanego Kadłubkiem; Wizerunki kobiet na kartach kronik Anonima zw. Gallem, Mistrza Wincentego zw. Kadłubkiem i Jana Długosza; Grzesznica i święta. Postać Marii Magdaleny w kazaniach Ignacego Herki; Różnice w obrazie świata przedstawionego w tłumaczeniach Jerozolimy wyzwolonej Piotra Kochanowskiego i Ludwika Kamińskiego; Zwycięstwo duch nad ciałem — literackie obrazy męczeństwa kobiet w Żywotach świętych Piotra Skargi; Model funkcjonowania świata i obraz ludzkiej natury w bajkach ze zbioru Bajeczki i zabawki prozą i wierszem Stanisława Kublickiego
dr Karolina Kołodziej
Na seminarium literaturoznawcze zapraszam studentów zainteresowanych literaturą pozytywizmu i Młodej Polski oraz tekstami literackimi poświęconymi Łodzi (szczególnie interesujący wydaje się obraz miasta w powieściach odcinkowych drukowanych w prasie dwudziestolecia międzywojennego). Zapraszam studentów, których interesuje prasa i literatura popularna. Istnieje możliwość przygotowania pracy na temat zaproponowany przez seminarzystę.
karolina.kolodziej@uni.lodz.pl
SEMINARIA JĘZYKOZNAWCZE:
dr hab. Irena Jaros, prof. UŁ
Zapraszam na seminarium wszystkich zainteresowanych językiem polskim. Zachęcam do podjęcia tematu z zakresu językoznawstwa współczesnego lub historycznego.
Jeśli już wiesz o czym chcesz pisać swoją pracę licencjacką – przyjdź i podziel się swym pomysłem, jeśli nie jesteś jeszcze zdecydowany – wspólnie znajdziemy odpowiedni dla Ciebie temat, zgodny z Twoimi zainteresowaniami.
Proponuję tematy obejmujące różną problematykę, np.
- Słownictwo grup środowiskowych i zawodowych, np. uczniów, studentów, członków subkultur.
- Zapożyczenia w różnych typach tekstów współczesnych.
- Słowotwórstwo współczesnego języka polskiego, przede wszystkim neologizmy w różnych typach tekstów i słowotwórstwo w gwarach.
- Błędy językowe popełniane przez Polaków, np. przez uczniów, dziennikarzy itp.
- Nazwy własne – osobowe (imiona, nazwiska, przezwiska), geograficzne (miejscowe, terenowe, miejskie), nazwy własne firm, sklepów itp.
- Stylizacja językowa tekstów literackich i użytkowych.
- Charakterystyka językowa terytorialnych odmian polszczyzny - opis cech fonetycznych i słowotwórczych poszczególnych gwar.
- Przejawy świadomości językowej w wypowiedziach mieszkańców wsi.
- Chronologiczne i geograficzne zróżnicowanie leksyki ludowej należącej do różnych pól tematycznych.
- Charakterystyka językowa tekstów historycznych (grafia, fonetyka, fleksja, leksyka).
Zachęcam do kontaktu ze mną za pośrednictwem poczty elektronicznej
dr hab. Katarzyna Sicińska, prof. UŁ
Proponuję następującą tematykę seminarium:
1. Styl prozy polskiej dawnej i współczesnej (analiza wybranych środków językowych, np. leksykalnych).
2. List – język i styl dawnej i współczesnej korespondencji, formy zwracania się do adresata, sposoby wyrażania uczuć itp.
3. Językowa kreacja postaci i innych elementów świata przedstawionego w wybranych utworach literackich (dawnych i współczesnych).
4. Leksyka i frazeologia w tekstach dawnych i współczesnych (np. słownictwo młodzieżowe, sportowe, muzyczne; słownictwo tematyczne dotyczące stroju, pożywienia, architektury itp.).
5. Tradycyjne i współczesne konteksty gwary (gwara w środowisku wiejskim, stylizacja gwarowa w literaturze, gwara w mediach, reklamie, tekstach piosenek itd.).
6. Język folkloru – analiza językowa i stylistyczna pieśni ludowych, podań, legend, gawęd itp.
7. Dawna i współczesna polszczyzna kresowa, także w utworach literackich.
8. Charakterystyka językowa tekstów dawnych (grafia, fonetyka, fleksja, leksyka, składnia).
9. Nazwy własne w utworach literackich.
Mile widziane są także propozycje własne studentów, zgodne z ich indywidualnymi zainteresowaniami.
katarzyna.sicinska@uni.lodz.pl
dr hab. Anna Lenartowicz-Zagrodna, prof. UŁ
Proponowane zagadnienia
- edycje krytyczne dzieł dawnych
- język jako zwierciadło przeszłości: leksyka a społeczeństwo, potencjał leksykalny polszczyzny
- życie wyrazów (np. przekształcenia znaczeń i wartości stylistycznej, rozwój pól semantycznych)
- poprawność językowa w przeszłości (np. dawne gramatyki języka polskiego, dyskusje poprawnościowe, porady językowe na łamach dawnej prasy)
- język i styl tekstów dawnych (np. zapożyczenia, archaizmy, neologizmy, jakość polszczyzny, środki stylistyczne)
- kontakty językowe (np. polszczyzna wobec innych języków obcych, status polszczyzny, twórczość autorów dwujęzycznych — np. teksty tłumaczone z języków obcych a teksty oryginalnie polskie)
- tajemnice polskich słowników: rozwój leksykografii i zagadnienia towarzyszące (np. przekształcenia makro- i mikrostruktury słowników, warsztat pracy leksykografa, zależności między dziełami leksykograficznymi, ekwiwalencja i relacje między językiem wyjściowym a docelowym)
Zapraszam także z własnymi pomysłami — historia polszczyzny to niewyczerpany skarbiec tematów.
dr Iwona Dembowska-Wosik
Seminarium licencjackie z językoznawstwa – propozycje zagadnień
- Nauczanie i testowanie jpjo.
- Etykieta językowa, także w nauczaniu jpjo.
- Leksyka współczesnego języka polskiego i jej zróżnicowanie.
- Cechy językowe i stylowe komunikacji i Internecie.
- Eufemizmy i wulgaryzmy we współczesnym języku polskim.
- Manipulacja w dyskursie medialnym.
- Poprawność językowa osób publicznych.
- Kompetencja komunikacyjna obcokrajowców uczących się języka polskiego.
- Wybrane zagadnienia gramatyczne w podręcznikach do nauczania jpjo.
- Kultura w nauczaniu jpjo.
- Analiza tekstów przeznaczonych do nauczania jpjo.
- Błędy w procesie uczenia się jpjo.
- Współczesna frazeologia i frazematyka.
- Inne tematy, które interesują studentów..
iwona.dembowska-wosik@uni.lodz.pl
dr Bartłomiej Cieśla
O wykładowcy
adiunkt w Zakładzie Współczesnego Języka Polskiego Uniwersytetu Łódzkiego. Pracę magisterską, dotyczącą cech językowych tekstów publikowanych na łamach łódzkiego tygodnika „Wolna Myśl
– Wolne Żarty” obronił w roku 2009. Monografia została wyróżniona w konkursie na najlepszą pracę magisterską z językoznawstwa polonistycznego ukończoną na Uniwersytecie Łódzkim. W okresie studiów pracował w „Gazecie Wyborczej” na stanowisku korektora językowego, współpracował też
z mediami studenckimi. W roku 2013 uzyskał stopień doktora nauk humanistycznych na podstawie rozprawy językoznawczej „Łódzkie czasopisma humorystyczne w okresie międzywojnia” napisanej pod kierunkiem prof. Kazimierza Michalewskiego.
Stale współpracuje z internetową Poradnią Językową UŁ, udzielając wskazówek językowych i edytorskich. Współautor podręcznika dotyczącego kreatywności słownej w reklamie, redaktor zbioru ćwiczeń poświęconego poprawności językowej i wielu publikacji naukowych. Wiedzę teoretyczną przenosi na grunt konkretnych projektów redaktorskich, copywriterskich i szkoleniowych. Zainteresowania naukowe doktora Bartłomieja Cieśli koncentrują się wokół zagadnień poprawności językowej, genologii lingwistycznej i stylistyki.
O seminarium
W trakcie seminarium analizie zostaną poddane problemy dotyczące współczesnej polszczyzny.
Proponowana tematyka:
- Wzorce gatunkowe tekstów medialnych i użytkowych.
- Tendencje językowe we współczesnych środkach masowego przekazu.
- Agresja językowa, przemoc w języku.
- Przejawy kreatywności językowej w różnych typach wypowiedzi.
- Język w reklamie.
- Copywriting internetowy.
- Podstawowe komponenty kultury języka (poprawność językowa, skuteczność językowa, etyka i estetyka słowa) a ich realizacja w konkretnych przekazach.
- Poradnictwo językowe w internecie.
- Wywieranie wpływu za pomocą języka (propaganda – perswazja – manipulacja).
- Style funkcjonalne współczesnej polszczyzny (szczególnie: urzędowy, retoryczny, religijny).
- Współczesna polska onimia.
- Język a kreowanie wizerunku osoby, instytucji.
- Język tekstów literackich, piosenek.
- Językowy obraz świata.